Osvojovanie si spisovného jazyka v škole ako dorozumievacieho prostriedku je neodmysliteľné bez zreteľa na nárečové povedomie žiakov.
Negatívny vplyv nárečia preniká najskôr do spisovnej výslovnosti žiakov a odtiaľ sa prenáša do písanej formy spisovného jazyka.
Prechod od nárečia k používaniu spisovného jazyka je celkovo zložitý proces a práve cieľom je rozvíjať komunikačné schopnosti žiakov. V ústnych a písomných prejavoch rozvíjať jazykovú kultúru, prehlbovať estetické a etické cítenie žiakov. Na prvom mieste je zdokonaľovať výslovnosť a pravopis slovenského jazyka. Dôležité je, aby žiaci vedeli uplatňovať poznatky o jazykovom systéme pri tvorbe vlastných textov, aby sa zdokonalila ústna a písomná podoba jazykových prejavov.
Zvyšovanie účinnosti výchovno – vzdelávacieho procesu a rozvíjania rôznych, teda aj komunikačných zručností žiakov umožňuje okrem iných faktorov aj optimálny výber metód a ich efektívna aplikácia:
Zhlukovanie
Ak sa chceme zrozumiteľne vyjadriť na akúkoľvek tému je dôležité, aby sme sa nad ňou zamysleli, uvedomili si čo o nej vieme, aby sme svoje myšlienky dokázali postupne zhromaždiť a usporiadať. Zhlukovanie je účinným a veľmi jednoduchým spojením myslenia a písomného vyjadrovania.
Zhlukovanie prebieha nasledujúcim spôsobom:
- Do stredu papiera sa napíše objekt premýšľania.
- počas vyhradeného času sa okolo kľúčového výrazu zapisujú všetky asociácie.
- Medzi myšlienkami, ktoré spolu súvisia, sa vyznačujú spojenia.
Pozitívum zhlukovania – podporuje formulovanie vlastného názoru a komunikáciu v skupine, obohacuje slovnú zásobu, motivuje žiakov pri písomnom vyjadrovaní.
Cinquain
Pozostáva z týchto častí:
1.verš: téma – jedno slovo
2.verš: opis témy – dve slová, prídavné mená
3.verš: vyjadruje dej týkajúci sa témy, tri slovesá
4.verš: štvorslovný výraz vyjadrujúci emocionálny vzťah
5.verš: jednoslovné synonymum, ktoré rekapituluje podstatu témy
Príklad na cinquain:
diktát
stresujúci, strašný
ľaká, ničí, hnevá
strašidlo pre všetky deti
hrôza
Brainstorming
Môže mať rôzne obmeny a používa sa vo fáze motivačnej, pri sprostredkovaní nového učiva, na rozvoj tvorivého myslenia.
Obmeny brainstormingu:
- písaný brainstorming – podstata spočíva v tom, že hárok papiera putuje od žiaka k žiakovi a každý žiak doň vpíše svoj nápad.
- pingpongový brainstorming – je pre dvoch žiakov, prvý žiak vysloví návrh, druhý žiak na to reaguje svojím návrhom, atď.
- Hobbo metóda – po oboznámení sa s problémom nasleduje etapa samoštúdia, až potom nasledujú ďalšie etapy, napr. tvorba návrhov...
- Gordonova metóda – cieľom je vytvoriť jedno originálne riešenie
- obrázkový brainstorming – k dispozícií sú obrázky, ktoré si žiaci môžu ľubovoľne dotvoriť
- otázkový brainstorming – jeho podstatou je vyprodukovať čo najviac otázok týkajúcich sa danej témy
Naše aktivity:
Olympiáda zo slovenského jazyka a literatúry – školské a okresné kolo pre 8. a 9. ročník
Literárny kvíz – pre 1. a 2. stupeň
Komparo – pre 9. ročník
Hviezdoslavov Kubín
Testovanie deviatakov
Moja obľúbená učiteľka – pre 2. stupeň
Literárne okienko – moja obľúbená kniha
|