Zodpovedný učiteľ by mal mať vždy „po ruke“
svoj typický širší súbor podnetov (uložený aj vo svojej ľudskej pamäti), úloh i
príkladov, zaujímavých myšlienok a didaktických postupov, historických
poznámok, praktických ukážok, aby presvedčoval o tom, že jeho pomer
k matematickej kultúre je živený trvalým a hlbokým vzťahom pre pestrý svet
informácií s jednoduchým, ale aj veľmi podnetným pozadím.
Tieto
ciele sledujú učiteľa matematiky na našej
škole..
Riešenie
úloh ako ústredná činnosť na hodinách matematiky
Základnou
zložkou motivačno-didaktickej výučby
matematiky je pestrý súbor úloh s pozoruhodným textom,
s rôznou tematikou, postupne sa zvyšujúcou obťažnosťou a cieleným možným
použitím vo zvolenej chvíli didaktického pôsobenia.
Vhodne pripravené a v správnom čase
uplatnené úlohy sú aj zdrojom myšlienkových podnetov a motivačných impulzov.
Súbor ponúkaných úloh je pomerne dobrou charakteristikou
kvality vyučovania matematiky.
Súbor didakticko-motivačných úloh
1.
Ako si
zapamätať číslo p na
30 desatinných miest?
p = 3,141592653589793238462643383279. ..
Mám, ó bože, ó dobrý, zapamätať
si takýto čísel rad. Veľký slovútny Archimedes,
pomáhaj trápenému, daj mu moc
naspamäť znať krásne aj slávne síce, ale tak protivné
nám, ach, číslice Ludolfove.
(počet písmen v jednotlivých slovách je príslušná číslica v desatinnom vyjadrení p)
2. Rozdelenie koristi – spravodliví zbojníci:
Ako si traja zbojníci rozdelia rôznorodú korisť, ak si navzájom nedôverujú a každý z nich je presvedčený, že dokáže korisť rozdeliť na rovnocenné časti.
3. Rozhovor dvoch matematikov:
A: Súčin veku mojich troch synov je 36.
B: Táto informácia nestačí na určenie veku každého z nich.
A: Súčet veku synov je rovnaký ako počet okien na dome, ktorý vidíme pred sebou.
B: Ani teraz sa nedá určiť vek tvojich synov.
A: Najstarší z mojich synov má čierne vlasy.
B: Ďakujem, to mi stačí. Už poznám vek tvojich synov.
Koľko rokov má každý z matematických synov a koľko okien bolo na budove, ktorú
videli pred sebou?
4. Štvorec iba kružidlom
Zostrojte všetky vrcholy štvorca ABCD, ale iba kružidlom, ak sú dané vrcholy A, B.
5. Nežný cit a pravdepodobnosť:
Desať ľudí si náhodne sadne okolo okrúhleho stola. Aká je pravdepodobnosť, že určití
dvaja ľudia budú sedieť vedľa seba?
6. Čo je výhodnejšie pre pracujúcich?
Máte rozhodnúť, buď znížiť ceny výrobkov o 10% a nemeniť platy pracovníkov, alebo nemeniť ceny výrobkov a zvýšiť o 10% platy. Zdôvodnite, čo je výhodnejšie pre
pracovníkov.
7. Taký trojuholník neexistuje
Ukážte, že neexistuje trojuholník, ktorého výšky by mali veľkosť 1, 2, 3 (dĺžkových
jednotiek).
8. Aj taký existuje?
Dokážte, že
v rovine existuje trojuholník, ktorého všetky výšky sú menšie než
a obsah trojuholníka je väčší ako milión cm2.
10. Záhada dvanástich dukátov
Medzi dvanástimi dukátmi je jeden falošný (nemá rovnakú hmotnosť ako ostatné).
Stanovte postup akým nájdete tento falošný dukát najviac tromi váženiami na
rovnoramenných
váhach.
Postrehy význačných matematikov
· Príroda má v obľube jednoduchosť a jednotnosť. J. Kepler
· Celá ľudská dôstojnosť spočíva v myslení. Snažme sa preto, aby sme mysleli správne, v tom je princíp mravnosti... Nemožno popierať existenciu všetkého, čo nie je pochopiteľné. B. Pascal
·
Ani jeden
veľký objav sa nezrodil bez smelého odhadu... Ak môžeš udržať rozum nad vášňou,
on a ostražitosť budú tvojimi najlepšími ochrancami. I. Newton
·
Matematiku
už len preto je nutné študovať, že ona rozum do poriadku dáva. M.
V. Lomonosov
· Najtvrdším orieškom pri riešení problémov je položiť si správnu otázku. Jediná cesta ako sa to dá naučiť je – skúšať to. P. Halmos
· Matematika dáva najčistejší a bezprostredný zážitok pravdy, v tom je jej hodnota pre všeobecné vzdelanie. M. Laue
·
Najvyššie
poslanie matematiky spočíva v tom, aby nachádzala skrytý poriadok
v chaose, ktorý nás obklopuje. N. Wiener
·
Ani
najvyššia svetská moc, ani bohatstvo – len vláda vedy pretrvá. Tycho Brahe
· Nikdy nemáme definitívne pravdu. Môžeme si byť istí iba tým, že sa mýlime. R. Feynman
·
To
najdôležitejšie v živote je hrať sa. A je šťastím, ak človek zapojí
do hry svoj mozog. E. Rubik
· Zaujatie matematikou sa dá porovnať so záujmom o mytológiu, literatúru, alebo hudbu. Je to jedna z najvlastnejších oblastí človeka, v nej sa prejavuje ľudská podstata,
túžba po intelektuálnej sfére života, ktorá je jedným z prejavov harmónie sveta. H. Weyl
· Milujem matematiku nielen preto, že je možné jej použitie v technike, ale aj preto, že je krásna, že do nej človek vložil svoju rozkoš z hry a že matematiky je schopná
aj tej najvyššej hry a umožňuje nám zmocňovať sa nekonečna. Má čo povedať o nekonečne a o ideách. Má neuzavretú povahu ľudského tvorenia. R. Péterová
Súbor historických poznámok
Medzi Eufratom
a Tigrisom
Medzi najstaršie kultúrne oblasti sveta
patrí územie medzi riekami Eufrat a Tigris. Sumeri už približne 3300 rokov pred n. l. poznali slabičné
písmo (asi 400 znakov). Z obdobia okolo 2800 rokov pred n. l. sa zachovala
sumerská tabuľa s číselnými znakmi. Vieme, že
klinovým písmom zapisovali čísla v šesťdesiatkovej sústave.
V starovekom Babylóne zaznamenali do obrázku
štvorca so stranou 30 aj dĺžku jeho uhlopriečky ako . Hodnotu uvádzali ako , to znamená presnosť až na 5 desatinných miest. Mezopotámska
matematika sa dostala do základov nielen číselných symbolov, ale aj do
babylonskej šesťdesiatkovej a neskôr i do desiatkovej číselnej sústavy.
Nečakanou zaujímavosťou je aj fakt, že bola nájdená tabuľka s hodnotami
pätnástich pytagorovských trojuholníkov. Viac než
tisíc rokov pred Pytagorom bola známa tzv. Pytagorova veta.
Stredoveká zbierka úloh
Ani v „temnom“ stredoveku nebola matematika mŕtva. Na dvore Karola Veľkého v Aachene okolo roku 775 sa používala jedna z prvých zbierok zaujímavých úloh z matematiky s podnetným názvom Úlohy na cibrenie umu mladých. Jej autorom bol učiteľ, filozof i básnik Alcuin z Yorku (asi 735 – 804, pôvodným keltským menom Alh-win, t. j. priateľ chrámu). Už v tejto učebnici sa vyskytuje známa úloha o pltníkovi, vlku, koze a kapuste. Skúste zdokonaliť svoje myslenia vyriešením úlohy: Ako rozdeliť 100 mincí medzi 100 osôb, aby muži dostali po troch, ženy po dvoch a každé dve deti spolu po jednej minci. Už vo svojej dobe vzdelanec Alcuin vedel: „Rozumne sa pýtať, znamená vyučovať.“
Matematici z Trnavskej univerzity
(1635-1777)
Uvedieme mená tých, o ktorých vieme, že
vydali nejakú matematickú prácu, alebo
úspešne prednášali súdobú matematiku. Henrich Berzeviczi
(1652-1713) vydal (1687) učebnicu praktickej matematiky, Ján Dubovský (1654-1710) spolu s F. Székelym
(1657-1715) zostavili prvé goniometrické tabuľky v Uhorsku (1694). Ján Ivančič
(1722-1784) a Anton Revický
(1713-1781) vydali (1752-1753) prvé vysokoškolské kompendium Krátky teoretický a praktický základ
všeobecnej matematiky. J.K. Horváth (1753-1800) vydal dvojdielne Základy matematiky (1772/73), kde
uviedol aj poznatky o kužeľosečkách. Diferenciálnymi rovnicami sa zaoberal Pavol Makó (1724-1793),
matematiku prednášal aj astronóm F. Weiss (1717-1785), trnavský rodák, od roku 1770
univerzitný profesor, dekan filozofickej fakulty (1770-1772) i rektor
univerzity (1775).
Nikdy nebude prvočíslom
Koľko bolo žien úspešných vo „veľkej“ matematike? Prvou ženou, ktorá získala cenu Parížskej akadémie za vypracovanie matematickej teórie pružnosti dosiek bola Sophie Germainová (1776 – 1831). Pracovala aj v teórii čísel. Tam jednoducho ukázala: Pre každé prirodzené číslo n > 1 platí: číslo je číslo zložené (to znamená, že ak je n > 1 nie je nikdy prvočíslo). Pozrite sa na vtipný dôkaz: Ani jeden zo súčiniteľov sa pre n > 1 nerovná jednej, to znamená, že má dvoch rôznych deliteľov, ktoré sa nerovnajú číslu samému ani jednotke. Teda je to číslo zložené.
Výchovné podnety z dávnej histórie
Významní myslitelia starovekého Grécka, s filozofickým založením a nadaním i pre matematiku, nám zanechali odkazy aj pre výchovné pôsobenie:
Táles (asi 624 – 547 pred n. l.): Nerobme
to, čo odsudzujeme u druhých... Neber od
otca, čo je zlé... Smutná je nečinnosť, škodlivá nemiernosť, obťažná
nevzdelanosť... Nebohatni nesprávnym
spôsobom... Nestačí mať čisté ruky, treba
mať ducha čistého... Najťažšia vec –
poznať sám seba. Najľahšia vec –
radiť druhým.
Pytagoras (asi 570 – 496 pred n. l.): Boh dal človeku dve ruky, aby ho neobťažoval s každou
maličkosťou... Úlohou výchovy je
prebudiť v človeku génia... Pravé a
dokonalé priateľstvo znamená spojiť veľa vecí a tiel v jedno srdce a
jediného ducha... Najkratšie odpovede –
áno a nie – vyžadujú najdlhšie rozmýšľanie...
Z každého polena Merkura
nevyrežeš... Rob veľké veci bez
sľubov... Mlč, alebo povedz niečo, čo je
lepšie ako mlčať.
Platón (asi 427 – 347 pred n. l.): Najušľachtilejšia sila našej duše je
schopnosť, ktorá sa spolieha na meranie a výpočet... Matematika ponúka skvelý prostriedok pre
objavenie právd, ktoré sú bez účasti rozumu nedostupné... Počty a merba vedú
k rozumovému poznávaniu, k pravde a lepšiemu pochopeniu všetkých
náuk... Aký kto je, také dielo vytvára.
Aristoteles (asi 384 – 322 pred n. l.): Umenie je nejaký tvorivý stav, spojený so správnym úsudkom... Skutočná božská činnosť, ktorá sa vyznačuje
najvyššou blaženosťou, je asi teoretická činnosť... Iba málo ľudí vie, že šťastie vyplýva
z osobnej dokonalosti.
Zaujímavé riešenia vtipných úloh (ukážka 4.)
Čarovný
trik ako kúzelník
Úloha: Napíšte si svoje trojciferné číslo. Urobte z neho ďalšie číslo s obráteným poradím číslic. Odčítajte menšie z týchto čísel od väčšieho. Z výsledku mi povedzte cifru na mieste jednotiek. Poviem vám celý výsledok.
Riešenie: Skúsme to: 537, 735
735
- 537
198 poviete 8.
Ja si predstavím 99 . x = 8, teda x = 2, váš výsledok bol 198. V čom je podstata?
100a + 10b + c – 100c – 10b – a = 99a – 99c = 99.(a - c)
Výsledok odčítania trojciferných tzv. reverzných čísel je vždy deliteľný 99.
Tento fakt využijeme na určenie rozdielu (a – c) a teda aj celého výsledku..
Úloha: V znázornenom zápise súčinu dvoch kladných celých
čísel stanovte nezapísané číslice (sú
naznačené bodkami):
· · ·
x · · ·
· · · ·
3 2 7 5
· · ·____
· · · · ·
Riešenie: Musíme vychádzať z toho mála, čo vidíme a z toho, čo o násobení vieme. Ak rozložíme číslo 3275 na súčin prvočísiel dostaneme 3275 = 52 . 131, teda aby sme dostali toto číslo ako súčin trojciferného a jednociferného čísla treba 655 . 5. Potom násobenec bude 655 a druhá cifra násobiteľa 5. Pretože tretí čiastočný súčin je trojciferný, tak prvá číslica násobiteľa musí byť iba 1. Aby prvý čiastočný súčin bol štvorciferný a celkový súčin iba päťciferný, tak posledná cifra násobiteľa môže byť len 2 .
Naznačený súčin
je
6 5 5
x 1 5 2
---------------------
1 3 1 0
3 2 7 5
6 5 5
_____________
9 9 5 6 0
Zázračné
krátenie zlomkov
Úloha: Nájdite všetky zlomky
s dvojciferným čitateľom a dvojciferným menovateľom, v ktorých
sa cifry neopakujú, ale umožňujú „zázračné krátenie“, napr.:
Riešenie: Aj keď sa takéto krátenie v žiadnej
škole všeobecne neuznáva, existujú prípady, že to niekedy „bude dobre“. Hľadáme zlomky tvaru:
kde a, b, c Î {0, 1, 2 .... 9}, ale a ¹ b,
b ¹ c.
Potom by „zázračným krátením“ malo
platiť:
Po postupnej
voľbe a = 1, b = 2 atď. dostaneme, že
vyhovujú:
a = 1 b = 6 c = 4
a =1 b = 9 c = 5
a = 2 b = 6 c = 5
a = 4 b = 9 c = 8
Toto „zázračné krátenie“ možno
uplatniť len na zlomkoch:
Tanečný záznam svedomitých dievčat
Úloha: Na tanečnom večierku bolo 20 mladých ľudí (chlapci a dievčatá). Mária tancovala so siedmimi chlapcami, Oľga s ôsmimi, Viera s deviatimi, atď. Posledná Helena tancovala so všetkými chlapcami. Koľko chlapcov bolo na večierku?
Riešenie:
Na prvý pohľad sa zdá, že zadanie úlohy je akési zmätočné. Nevieme mená všetkých dievčat ani ich počet. Označme si počet dievčat x.
Poznáme iba počet tanečníkov s jednotlivými svedomitými dievčatami:
M ....... 7 ch
O ....... 8 ch
V ....... 9 ch
x
. .
. .
. .
. .
H ....... y ch ( y je počet všetkých chlapcov)
Teda x - té dievča tancovalo s y chlapcami,
x - 1 ....... y – 1 ...
x - 2 ....... y - 2 ...
.
.
prvé dievča tancovalo s y - (x - 1) chlapcami.
Svedomitým úsudkom vidíme, že y
- (x - 1) = y
- x + 1 = 7.
Vyriešime sústavu rovníc y - x = 6 x + y = 20 .
Dostaneme y = 13 a x = 7.
Na večierku bolo 7 dievčat a 13 chlapcov.
Svedomitý postup pri zoznámení sa so zadaním úlohy nám priniesol
požadovaný výsledok.
Stručné spomienky na matematikov
Obdivoval usporiadanie čísel do magických štvorcov. V geometrii vytušil nové možnosti využívaním súradníc. Vybadal spojenie medzi úlohami na určovanie dotyčníc. Bol právnikom, matematiku sledoval ako záľubu. Pierre Fermat (20.8.1601 - 12. 1. 1665), francúzsky sudca, do dejín matematiky sa zapísal svojou domnienkou, ktorá prežila bez dôkazu celé storočia (Fermatovu vetu dokázal A. Wiles, 1993 - 94). Napĺňa sa jeho predpoveď: "Mnohí budú prichádzať a odchádzať, ale veda sa bude stále obohacovať." Jeho korešpondencia s B. Pasca1om sa zapísala do základov teórie pravdepodobnosti.
Prvá profesorka matematiky v Európe prednášala na univerzite v Štokholme (od 1884). "Medzi všetkými vedami, ktoré odkrývajú ľudstvu cestu k poznaniu zákonov prírody, najmohutnejšia a najvznešenejšia je matematika.“ Sofia Vasiljevna Kovalevská (15. 1. 1850 - 10. 2. 1891), ruská matematička, vytvorila znamenité štúdie v teórii diferenciálnych rovníc a analytickej mechanike. Získala Bordinovu cenu, ocenenia parížskej Akadémie vied, Švédskej akadémie i členstvo v Akadémii vied v Petrohrade. Vynikala matematickou erudíciou, literárnym talentom a ľudskou odvahou. Zvýraznila právo seba uplatnenia žien v oblastiach dovtedy pre nich nedostupných.
Prispel k aritmetizácii matematiky, podal aritmetickú definíciu iracionálnych čísel. Karl Weierstrass (31. 10. 1815 - 19. 2. 1897), nemecký matematik, dobudoval základy matematickej analýzy, vytvoril presne zdôvodnenú teóriu eliptických funkcií, ovplyvnil teóriu analytických funkcií i variačný počet. Vedel, že matematika nesmie strácať kontakt s ďalšími vedami. "Nemožno byť skutočným matematikom a nebyť trochu aj básnikom."
Popularizujúca grafika - skutočné
i abstraktné podobenky
Metódy rozvíjania študijnej motivácie
1. Vyučovanie hrou a dramatizácia aj matematickej činnosti, živé a názorné vyučovanie, rozmanitosť a zmena rytmu.
2. Uplatňovanie princípu seba vyjadrovania žiaka a jeho zodpovednosti za výsledky matematickej práce, zvýraznenie jeho individuality.
3. Zaujímavosť ponúkaných matematických úloh, možnosť primeraného súťaženia a uplatnenia skúseností, vhodné ocenenie úspechu, vytváranie prostredia medziľudskej spolupráce.
4. Problémové alebo programované učenie (tvorba hypotéz, aktivita, spätná väzba, vlastné tempo).
5. Tvorivosť, autentický pocit sebarealizácie, oddelenie produkcie od hodnotenia, cielený rozvoj predstavivosti a zmysluplných asociácií, sústredenosť na prácu a zapojenie celej osobnosti.
6. Individuálny prístup k žiakom, skupinové vyučovanie, rozvíjanie citového vzťahu aj k problémom, rozvoj hodnotiaceho myslenia, hierarchia cieľov, aktuálnosť a užitočnosť získaných poznatkov.
7. Samostatné aktívne individuálne využívanie informačných zdrojov a fondov, uplatňovanie zmysluplnosti a širšieho významu vzdelanosti i matematickej kultúry.
Štúdium školskej matematiky má vzbudiť, usmerniť a udržať záujem a schopnosť používať matematický spôsob myslenia a argumentácie v rôznych životných situáciách každodenného ľudského života. Matematické myslenie je pre nás impulzom aj pre cestu k nekonečnu .